Expliciete Directe Instructie (EDI)
Kinderen leren het meest van een gedreven leraar die prikkelt, voorspelbaar is en blijk geeft van hoge verwachtingen. We slijpen continu onze eigen vaardigheden.
Expliciete Directe Instructie (EDI) is voor ons de manier om kennis, inzichten en vaardigheden over te brengen. De sturende rol van de leraar zorgt ervoor dat alle leerlingen, ongeacht hun startniveau in 9 fasen hun leerdoelen kunnen bereiken. Het didactisch model omvat een klassikale instructie gevolgd door activiteiten die afgestemd zijn op de leerbehoeften van de kinderen.
Wij geven les op deze manier omdat wetenschappelijk is bewezen dat het forse leerwinst oplevert, omdat het ons in staat stelt om te differentiëren naar niveau (in tijd), wat helpt bij het wegwerken van leerachterstanden en omdat het leidt tot een goede focus van onze leerlingen.
De belangrijkste principes zijn:
- Duidelijke leerdoelen: We formuleren heldere, specifieke leerdoelen die aangeven wat de kinderen aan het einde van de les moeten weten en kunnen
- Actieve betrokkenheid: We zorgen ervoor dat kinderen betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Ze weten wat ze moeten leren, zijn gemotiveerd om aan de slag te gaan en zijn bereid om zich intensief in te zetten om tot resultaat te komen
- Voortdurende monitoring: We checken direct na de instructie en inoefenen of de kinderen de instructie begrijpen door willekeurige beurten te geven en door ze klassikale vragen ter controle van begrip te stellen. We registreren op dat moment wat de kinderen nog niet beheersen om daar vervolgens in een andere fase/ op een ander moment op terug te komen
- Directe feedback: We geven snelle en constructieve feedback op het werk en helpen de kinderen om te leren van hun fouten