Onze school
Muziek/theater lessen op school

Muzieklessen:

De SKVR werkt samen met de school naar een zo goed mogelijke inbedding van muziek in de school. De manier waarop de leerlingen zich uitdrukken met muziek staat centraal. De muziekdocent schept een muzikale leeromgeving waarin kinderen kunnen onderzoeken en experimenteren. Tijdens dit proces inspireert de docent de leerlingen, daagt hen uit en leert hen de vaardigheden aan die nodig zijn om hun muzikale ontwikkeling te bevorderen.

IKEI:

Ieder Kind een Instrument is bedoeld om kinderen, die dat van huis uit niet vanzelfsprekend meekrijgen, kennis te laten maken met muziek en het leren bespelen van een muziekinstrument. Alle instrumentale muzieklessen viool en gitaar worden in de groepen 5 en 6 klassikaal gegeven door twee SKVR muziekdocenten.

Aan het eind van groep 6 vormen de leerlingen samen met professionele musici een groot orkest en spelen zij in een van de grote concertzalen van de stad. Ter voorbereiding op de concerten bezoeken dirigent en musici alle klassen zodat de leerlingen weten wat er gaat gebeuren. De concerten zijn voor veel leerlingen een onvergetelijke ervaring.

Theaterlessen:

Theater met kinderen

Kinderen zijn spelende en nieuwsgierige wezens, continu bezig de wereld om zich heen te ontdekken. De SKVR-theaterlessen spelen in op die natuurlijke behoefte en bieden leerlingen de mogelijkheid om zich in een veilige sfeer te ontwikkelen tot creatieve, zelfbewuste en sociale persoonlijkheden.

De belangrijkste afspraak bij theater is ‘doen alsof’. Doen alsof je iemand anders bent (wie), op een andere plek (waar), waar allerlei gebeurtenissen plaatsvinden (wat). In de theaterlessen ontdekken de leerlingen hun (directe) leefwereld en experimenteren met rollen en gebeurtenissen binnen een theatrale werkelijkheid. Ze spelen behalve herkenbare situaties uit de dagelijkse realiteit ook onrealistische situaties uit bijvoorbeeld sprookjes of zelfverzonnen verhalen. In beide gevallen is het spel ‘doen alsof’, waardoor leerlingen onderscheid leren maken tussen theatrale (verbeelding) en dagelijkse werkelijkheid. Tegelijkertijd krijgen ze door de verschillende spelsituaties inzicht en respect voor anderen en leren zij hun eigen en andermans leefwereld op speelse wijze kennen.

Bij theaterspel is je eigen lichaam je instrument. De leerlingen verkennen in de theaterlessen manieren om met hun lijf (fysiek, non-verbaal spel) en stemgebruik (verbaal, talig spel) een rol te spelen. Ze onderzoeken, maken keuzes, laten hun spel aan anderen zien en reflecteren op hun eigen spel en dat van een ander.