Leren Zichtbaar Maken
Wij baseren ons op de onderzoeken van John Hattie die 15 jaar wereldwijd onderzoek heeft gedaan onder miljoenen leerlingen en die heeft kunnen duiden welke interventies werkelijk impact hebben op leren.
Boven alles verheven staat de uitstekende, lerende docent die in staat is om kennis over te dragen op een beredeneerde, gepassioneerde manier. Onze overtuigingen zijn dan ook:
- Dat het onze fundamentele taak is om het effect van ons lesgeven te evalueren aan de hand van het leren en de vorderingen van onze leerlingen
- Dat successen en tegenvallers bij het leren van leerlingen voortkomen uit wat wij als leraren (niet) deden
- Dat uitslagen van toetsen en andere metingen de feedback voor ons zijn over de doorslaggevende rol die wij vervullen.
- Dat wij constant, expliciet blijk moeten geven van positieve, hoge verwachtingen
- Dat onze leerlingen weet hebben van: “Waar werk ik aan?” (doelen), “Waar sta ik?” (leerlijnen), “Hoe verloopt mijn leerproces?” (leerkuil)
Dit is te allen tijde zichtbaar in de klas.
LZM bepaalt ook de inrichting van de leeromgeving. In alle lokalen tonen we op de actuele leerwanden de data, doelen en hulpmiddelen die horen bij de thema’s van Taal, Rekenen, Spelling en Wereldoriëntatie.
De kinderen beschikken over een portfolio (de leerwand in het klein) dat katernen bevat voor aantekeningen die ze maken tijdens de instructie, doelenposters en individuele prestaties/ presentaties waar ze trots op zijn.
https://www.bazaltgroep.nl/wp-content/uploads/sites/3/2020/07/Brochure_LZM_mei_2020.pdf voor meer informatie.
Terug